Abstract | Tema ovoga rada je Etika Paula Tillicha i njene implikacije u poslovnoj etici. Rad je
nastao s ciljem da se istraže, analiziraju i predstave glavna područja Tillichova rada, usustavi
Tillichova etika s obzirom na različite izvore, odnosno područja njegova interesa, utvrde
sastavnice Tillichove etike, utvrde implikacije Tillichove etike u poslovnoj etici, usporede
misli drugih autora o etici i njenom odnosu s religijom s Tillichovim promišljanjima te istraži
kakva je perspektiva Tillichove etike i etičkih elemenata odnosno principa u odnosu na
osobnu i poslovnu etiku te njihova praktična primjena. Pri izradi ovoga rada primijenjene su
dvije grupe znanstvenih metoda i to općeznanstvene metode koje su omogućile stjecanje
uvida u Tillichova djela i misao te metoda empirijskog istraživanja na temelju anketnog
upitnika. U dogovoru s mentorom određena je ciljna skupina koja može dati odgovore
relevantne za potvrdu hipoteze. Tako je određeno da se upitnici dostave zaposlenicima u
javnom sektoru i to: povjerenicima za etiku, internim revizorima u javnom sektoru te
rukovoditeljima u Državnom uredu za reviziju. Ocijenjeno da je njihovo mišljenje relevantno
za potvrdu ili osporavanje postavljenih hipoteza jer oni u svom radu izravno primjenjuju
kodeks etike i provjeravaju kako drugi primjenu etičkih pravila u svom radu. S obzirom da je
Tillichov pristup filozofiji i teologiji kao i drugim disciplinama bio teoretski, ali da je tijekom
profesionalnog rada prepoznao potrebu aktivnijeg djelovanja i zauzimanja aktivnog stava o
mnogim pitanjima te primjenu teorije u praktičnoj sferi, to je bio razloga zašto je u pripremi
ovog rada ocijenjeno da je elemente Tillichove etike moguće inkulturirati u osobnu i poslovnu
etiku. Taj zaključak je bio polazište za odabir i primjenu uz humanističke metode istraživanja
i anketnu metodu istraživanja putem upitnika te analitičke metode koja se više koristi kao
društvena metoda istraživanja.
Rad se sastoji od uvoda, četiriju glavnih dijelova u kojima je, na temelju istraživanja
Tillichovih djela i djela drugih autora, predstavljena Tillichova etika, te zaključka.
U uvodnom dijelu predstavljen je Tillichov život i rad koji se odnosi na njegov osobni
i profesionalni rad, odnosno glavna područja interesa, metode koje je razvio i koristio tijekom
svog profesionalnog rada, te njegov odnos s Kantom i Schelingom.
Istraživanje Tillichovih djela koji sadrže Tillichova promišljanja o etici i moralu,
omogućava povezivanje više dijelova ili elemenata u cjelinu koja čini sustav etike Paula
Tillicha. Pri tome polaznu točku čine Tillichove definicije etike. Osim definicije etike, sustav
etike obuhvaća i pet osnovnih elementa koje smo nazvali izvori, obilježja, principi, te moral i
religija.
U drugom dijelu ovoga rada predstavljena su Tillichova promišljanja o etičkim
principima, njihovoj ontologiji i temeljnom značenju, njihovom jedinstvu, primjeni u
različitim ljudskim odnosima, moralu, moralnosti i moralizmima te odnosu morala i religije.
Tillich je posebno promišljao o četiri etička principa, a to su ljubav, moć, pravda i
hrabrost. Kako bi utvrdio njihovo temeljno značenje, koristio je ontološku analizu jer je
smatrao da se stvari moraju promatrati onako kako su nam dane ako želimo otkriti principe,
strukturu i narav bitka onako kako je on prisutan u svemu što jest.
Tijekom izrade ovog rada došlo se do spoznaje da etički principi u različitim ljudskim
odnosima oblikuju kvadratnu matricu koja ima tri retka i tri stupca. Povezivanjem pojedinih
elemenata unutar matrice stvaraju se pravci i trokuti koji imaju različite elemente i prepoznaju
različita pravila unutar tih konstelacija. Karakteristično je da se na glavnoj dijagonali nalazi 20
pravda, a na sporednim ljubav i moć. Glavna i sporedna dijagonala dijele matricu na način da
se dobiju po dva pravokutna trokuta i to dva iznad i dva ispod glavne dijagonale te lijevo i
desno od sporedne dijagonale. U središtu glavne i sporedne dijagonale nalazi se pravda.
Osim pravokutnih trokuta koji se nalaze iznad i ispod glavne dijagonale, spajanjem
točaka na kojima se nalazi moć i točaka na kojima se nalazi ljubav, dobiju se dva sukladna
šiljastokutna trokuta u središtu kojih se nalazi pravda. Dva šiljastokutna trokuta stvaraju
šesterokraku ili Davidovu zvijezdu (heksagram). Šiljastokutni trokuti, u središtu kojih se
nalazi pravda, pokazuju trojstvo moći i trojstvo ljubavi, što nas dovodi do Svetoga trojstva,
Boga u tri Božanske osobe, Oca, Sina i Duha Svetoga, Boga čija je temeljna osobina ili drugi
naziv Ljubav i Boga čiji je drugi naziv ili osobina Svemoćni. Ta spoznaja dovela nas je do
nekoliko pitanja: zašto se na glavnoj dijagonali nalaze jednaki elementi, odnosno zašto se na
glavnoj dijagonali nalazi pravda te zašto je raspored elemenata na trokutu iznad glavne i na
trokutu ispod glavne dijagonale različit? Zašto se u središnjoj točki nalazi pravda? Kako bi se
dali odgovori na navedena pitanja, prišlo se izračunu determinante preko koeficijenata matrice
kako bi se vidjelo hoće li rezultati pokazati da jedan od koeficijenata predstavlja konačno
rješenje, odnosno da je jedan princip važniji od druga dva. Pri tome se pošlo od pretpostavke
da elementi matrice ili etički principi predstavljaju koeficijente matrice. Međutim,
matematičkim putem nije se došlo do konačnog rješenja. To je s teološko-filozofskog aspekta
te prema ontološkom značenju navedenih pojmova logično jer, kako kaže Tillich, ljubav, moć
i pravda čine strukturne elemente bitka i svaki element ima svoju funkciju. Svaki element je
ujedinjen s onim drugim i u tom zajedništvu omogućavaju ostvarenje bitka u punom smislu
njegovog značenja. Oni su po svojoj stvorenoj prirodi sjedinjeni. Oni su jedno u božanskom
temelju i oni će postati jedno u ljudskom životu. Tako svaki element ili princip ima jednaku
važnost i čvrstu poveznicu unutar bitka svakog bića. Odgovor zašto se pravda nalazi na
glavnoj dijagonali pronašli smo u Tillichovoj definiciji pravde koja glasi da je pravda oblik u
kojem se pojavljuje ljubav i moć.
U okviru ovog dijela rada analiziran je i predstavljen etički temelj moći, pravde i ljubavi
u skupnim odnosima kao što su društvene zajednice ili društvene institucije. Konstelacija
navedenih principa u skupnim odnosima pokazuje da se na prvome mjestu nalazi moć. Osobni
odnos je opći ili temeljni oblik ljudskih odnosa, ali nijedan ljudski odnos ne postoji u praznom
prostoru, nego je uvijek u pozadini nekakva društvena struktura, koja uvjetuje ili stvara
okruženje za odnose između čovjeka i čovjeka, odnosno ljudi
Ciljevi ovog rada bili su utvrditi sastavnice etike Paula Tillicha, usustaviti etiku Paula
Tillicha s obzirom da je navedeni autor o etici pisao u okviru više djela, utvrditi religijske
implikacije u etici Paula Tillicha, usporediti argumente drugih autora koji su iznosili svoje
zaključke o etici i njenom odnosu s religijom s argumentima Paula Tillicha kako bi se utvrdio
njegov posebni doprinos te istražiti kakva je perspektiva etike i etičkih elemenata Paula
Tillicha u odnosu na osobnu i poslovnu etiku, odnosno njihova praktična primjena. Uz ciljeve
rada, postavljene su hipoteze i tvrdnje koje su na temelju provedenih istraživanja testirane i
potvrđene.
Na temelju provedenih istraživanja sastavljen je ovaj rad u kojem su ostvareni ciljevi
koji se odnose na utvrđivanje sastavnica i sustav etike Paula Tillicha, religijske implikacije u
etici Paula Tillicha, usporedbu etike Paula Tillicha sa stavovima i mišljenjima drugih
relevantnih autora te perspektivu etike i etičkih elemenata Paula Tillicha u odnosu na osobnu i
poslovnu etiku, odnosno njihovu praktičnu primjenu. Osim toga provedeno je empirijsko
istraživanje na temelju upitnika te se na temelju rezultata istraživanja ocijenila mogućnost
primjene Tillichove etike u poslovnoj i osobnoj etici, a time ocijenila i implikacija Tillichove
etike na poslovnu i osobnu etiku s obzirom da je poslovna etika usko vezana uz osobnu. Na
temelju navedenih istraživanja provedeno je i vrednovanje postavljenih hipoteza. 34
Hipoteza 'Etika Paula Tillicha može imati implikacije u osobnoj i poslovnoj etici',
prihvaćena je u cijelosti jer principi ljubav, moć i pravda uz svoje ontološke temelje imaju i
etičke temelje koji se nalaze u sferi osobnih odnosa, odnosa unutar društvenih skupina
(društvenih zajednica ili institucija) i sferi odnosa sa svetim. S navedenom tvrdnjom, kao i
tvrdnjama koje su uz nju povezane, suglasna je većina ispitanika.
U petom dijelu ovog rada u okviru zaključka ukratko su predstavljeni rezultati
istraživanja literature koja govori o etici Paula Tillicha, rezultati ostvarenja postavljenih
ciljeva u ovome radu, rezultati testiranja hipoteza te znanstveni doprinos koji je ostvaren pri 36
izradi ovog rada. Postignut je znanstveni doprinos u području etike koji se odnosi na sustavan
prikaz Tillichove etike, analizu ontoloških principa etike i njihovu primjenu u različitim
ljudskim odnosima te njihovu implikaciju u osobnoj i poslovnoj etici te empirijsko
istraživanje njihove perspektive u osobnoj i poslovnoj etici. Poseban znanstveni doprinos
odnosi se na spoznaju da se konstelacija etičkih principa u različitim ljudskim odnosima
može prikazati kao kvadratna matrica te je korištena za utvrđivanje ima li neki od triju etičkih
principa (ljubav, moć i pravda) prednost ili prvenstvo u odnosu na druga dva. S obzirom da
rješenje matrice nije dalo konačan rezultat, postavilo se je pitanje zašto? Odgovor na to
pitanje pronađen je u Tillichovim tvrdnjama da su sva tri principa strukturni elementi bitka i
kao takvi se pojavljuju i ponavljaju pri svakom susretu osobe s drugom osobom, unutar
društvene zajednice i u odnosima sa svetim. Primjena etičkih principa kako ih je postavio
Tillich, stvara čvrstu mrežu unutar društvene zajednice, a svako odstupanje od postavljene
konstelacije znači slabljenje te mreže. Primjena etičkih principa između društvenih zajednica,
također stvara čvrstu mrežu, a svako odstupanje od etičkih principa slabi navedenu mrežu.
Također je potvrđeno da dugoročno odstupanje od etičkih principa na način kako ih je
postavio Tillich, uzrokuje slabljenje ili uništenje društvenih zajednica, odnosno poslovnih
subjekata.
Međutim, s obzirom na složenost ove teme i široku Tillichovu bibliografiju, potrebno je
ovu temu još dublje i više istraživati, jer kako je navela njegova kći Mutie, ideje njezina oca
Tillicha mogu mnogo toga reći u vezi s trenutnim političkim i vjerskim pitanjima.Tema ovoga rada je Etika Paula Tillicha i njene implikacije u poslovnoj etici. Rad je
nastao s ciljem da se istraže, analiziraju i predstave glavna područja Tillichova rada, usustavi
Tillichova etika s obzirom na različite izvore, odnosno područja njegova interesa, utvrde
sastavnice Tillichove etike, utvrde implikacije Tillichove etike u poslovnoj etici, usporede
misli drugih autora o etici i njenom odnosu s religijom s Tillichovim promišljanjima te istraži
kakva je perspektiva Tillichove etike i etičkih elemenata odnosno principa u odnosu na
osobnu i poslovnu etiku te njihova praktična primjena. Pri izradi ovoga rada primijenjene su
dvije grupe znanstvenih metoda i to općeznanstvene metode koje su omogućile stjecanje
uvida u Tillichova djela i misao te metoda empirijskog istraživanja na temelju anketnog
upitnika. U dogovoru s mentorom određena je ciljna skupina koja može dati odgovore
relevantne za potvrdu hipoteze. Tako je određeno da se upitnici dostave zaposlenicima u
javnom sektoru i to: povjerenicima za etiku, internim revizorima u javnom sektoru te
rukovoditeljima u Državnom uredu za reviziju. Ocijenjeno da je njihovo mišljenje relevantno
za potvrdu ili osporavanje postavljenih hipoteza jer oni u svom radu izravno primjenjuju
kodeks etike i provjeravaju kako drugi primjenu etičkih pravila u svom radu. S obzirom da je
Tillichov pristup filozofiji i teologiji kao i drugim disciplinama bio teoretski, ali da je tijekom
profesionalnog rada prepoznao potrebu aktivnijeg djelovanja i zauzimanja aktivnog stava o
mnogim pitanjima te primjenu teorije u praktičnoj sferi, to je bio razloga zašto je u pripremi
ovog rada ocijenjeno da je elemente Tillichove etike moguće inkulturirati u osobnu i poslovnu
etiku. Taj zaključak je bio polazište za odabir i primjenu uz humanističke metode istraživanja
i anketnu metodu istraživanja putem upitnika te analitičke metode koja se više koristi kao
društvena metoda istraživanja.
Rad se sastoji od uvoda, četiriju glavnih dijelova u kojima je, na temelju istraživanja
Tillichovih djela i djela drugih autora, predstavljena Tillichova etika, te zaključka.
U uvodnom dijelu predstavljen je Tillichov život i rad koji se odnosi na njegov osobni
i profesionalni rad, odnosno glavna područja interesa, metode koje je razvio i koristio tijekom
svog profesionalnog rada, te njegov odnos s Kantom i Schelingom.
Istraživanje Tillichovih djela koji sadrže Tillichova promišljanja o etici i moralu,
omogućava povezivanje više dijelova ili elemenata u cjelinu koja čini sustav etike Paula
Tillicha. Pri tome polaznu točku čine Tillichove definicije etike. Osim definicije etike, sustav
etike obuhvaća i pet osnovnih elementa koje smo nazvali izvori, obilježja, principi, te moral i
religija.
U drugom dijelu ovoga rada predstavljena su Tillichova promišljanja o etičkim
principima, njihovoj ontologiji i temeljnom značenju, njihovom jedinstvu, primjeni u
različitim ljudskim odnosima, moralu, moralnosti i moralizmima te odnosu morala i religije.
Tillich je posebno promišljao o četiri etička principa, a to su ljubav, moć, pravda i
hrabrost. Kako bi utvrdio njihovo temeljno značenje, koristio je ontološku analizu jer je
smatrao da se stvari moraju promatrati onako kako su nam dane ako želimo otkriti principe,
strukturu i narav bitka onako kako je on prisutan u svemu što jest.
Tijekom izrade ovog rada došlo se do spoznaje da etički principi u različitim ljudskim
odnosima oblikuju kvadratnu matricu koja ima tri retka i tri stupca. Povezivanjem pojedinih
elemenata unutar matrice stvaraju se pravci i trokuti koji imaju različite elemente i prepoznaju
različita pravila unutar tih konstelacija. Karakteristično je da se na glavnoj dijagonali nalazi 20
pravda, a na sporednim ljubav i moć. Glavna i sporedna dijagonala dijele matricu na način da
se dobiju po dva pravokutna trokuta i to dva iznad i dva ispod glavne dijagonale te lijevo i
desno od sporedne dijagonale. U središtu glavne i sporedne dijagonale nalazi se pravda.
Osim pravokutnih trokuta koji se nalaze iznad i ispod glavne dijagonale, spajanjem
točaka na kojima se nalazi moć i točaka na kojima se nalazi ljubav, dobiju se dva sukladna
šiljastokutna trokuta u središtu kojih se nalazi pravda. Dva šiljastokutna trokuta stvaraju
šesterokraku ili Davidovu zvijezdu (heksagram). Šiljastokutni trokuti, u središtu kojih se
nalazi pravda, pokazuju trojstvo moći i trojstvo ljubavi, što nas dovodi do Svetoga trojstva,
Boga u tri Božanske osobe, Oca, Sina i Duha Svetoga, Boga čija je temeljna osobina ili drugi
naziv Ljubav i Boga čiji je drugi naziv ili osobina Svemoćni. Ta spoznaja dovela nas je do
nekoliko pitanja: zašto se na glavnoj dijagonali nalaze jednaki elementi, odnosno zašto se na
glavnoj dijagonali nalazi pravda te zašto je raspored elemenata na trokutu iznad glavne i na
trokutu ispod glavne dijagonale različit? Zašto se u središnjoj točki nalazi pravda? Kako bi se
dali odgovori na navedena pitanja, prišlo se izračunu determinante preko koeficijenata matrice
kako bi se vidjelo hoće li rezultati pokazati da jedan od koeficijenata predstavlja konačno
rješenje, odnosno da je jedan princip važniji od druga dva. Pri tome se pošlo od pretpostavke
da elementi matrice ili etički principi predstavljaju koeficijente matrice. Međutim,
matematičkim putem nije se došlo do konačnog rješenja. To je s teološko-filozofskog aspekta
te prema ontološkom značenju navedenih pojmova logično jer, kako kaže Tillich, ljubav, moć
i pravda čine strukturne elemente bitka i svaki element ima svoju funkciju. Svaki element je
ujedinjen s onim drugim i u tom zajedništvu omogućavaju ostvarenje bitka u punom smislu
njegovog značenja. Oni su po svojoj stvorenoj prirodi sjedinjeni. Oni su jedno u božanskom
temelju i oni će postati jedno u ljudskom životu. Tako svaki element ili princip ima jednaku
važnost i čvrstu poveznicu unutar bitka svakog bića. Odgovor zašto se pravda nalazi na
glavnoj dijagonali pronašli smo u Tillichovoj definiciji pravde koja glasi da je pravda oblik u
kojem se pojavljuje ljubav i moć.
U okviru ovog dijela rada analiziran je i predstavljen etički temelj moći, pravde i ljubavi
u skupnim odnosima kao što su društvene zajednice ili društvene institucije. Konstelacija
navedenih principa u skupnim odnosima pokazuje da se na prvome mjestu nalazi moć. Osobni
odnos je opći ili temeljni oblik ljudskih odnosa, ali nijedan ljudski odnos ne postoji u praznom
prostoru, nego je uvijek u pozadini nekakva društvena struktura, koja uvjetuje ili stvara
okruženje za odnose između čovjeka i čovjeka, odnosno ljudi
Ciljevi ovog rada bili su utvrditi sastavnice etike Paula Tillicha, usustaviti etiku Paula
Tillicha s obzirom da je navedeni autor o etici pisao u okviru više djela, utvrditi religijske
implikacije u etici Paula Tillicha, usporediti argumente drugih autora koji su iznosili svoje
zaključke o etici i njenom odnosu s religijom s argumentima Paula Tillicha kako bi se utvrdio
njegov posebni doprinos te istražiti kakva je perspektiva etike i etičkih elemenata Paula
Tillicha u odnosu na osobnu i poslovnu etiku, odnosno njihova praktična primjena. Uz ciljeve
rada, postavljene su hipoteze i tvrdnje koje su na temelju provedenih istraživanja testirane i
potvrđene.
Na temelju provedenih istraživanja sastavljen je ovaj rad u kojem su ostvareni ciljevi
koji se odnose na utvrđivanje sastavnica i sustav etike Paula Tillicha, religijske implikacije u
etici Paula Tillicha, usporedbu etike Paula Tillicha sa stavovima i mišljenjima drugih
relevantnih autora te perspektivu etike i etičkih elemenata Paula Tillicha u odnosu na osobnu i
poslovnu etiku, odnosno njihovu praktičnu primjenu. Osim toga provedeno je empirijsko
istraživanje na temelju upitnika te se na temelju rezultata istraživanja ocijenila mogućnost
primjene Tillichove etike u poslovnoj i osobnoj etici, a time ocijenila i implikacija Tillichove
etike na poslovnu i osobnu etiku s obzirom da je poslovna etika usko vezana uz osobnu. Na
temelju navedenih istraživanja provedeno je i vrednovanje postavljenih hipoteza. 34
Hipoteza 'Etika Paula Tillicha može imati implikacije u osobnoj i poslovnoj etici',
prihvaćena je u cijelosti jer principi ljubav, moć i pravda uz svoje ontološke temelje imaju i
etičke temelje koji se nalaze u sferi osobnih odnosa, odnosa unutar društvenih skupina
(društvenih zajednica ili institucija) i sferi odnosa sa svetim. S navedenom tvrdnjom, kao i
tvrdnjama koje su uz nju povezane, suglasna je većina ispitanika.
U petom dijelu ovog rada u okviru zaključka ukratko su predstavljeni rezultati
istraživanja literature koja govori o etici Paula Tillicha, rezultati ostvarenja postavljenih
ciljeva u ovome radu, rezultati testiranja hipoteza te znanstveni doprinos koji je ostvaren pri 36
izradi ovog rada. Postignut je znanstveni doprinos u području etike koji se odnosi na sustavan
prikaz Tillichove etike, analizu ontoloških principa etike i njihovu primjenu u različitim
ljudskim odnosima te njihovu implikaciju u osobnoj i poslovnoj etici te empirijsko
istraživanje njihove perspektive u osobnoj i poslovnoj etici. Poseban znanstveni doprinos
odnosi se na spoznaju da se konstelacija etičkih principa u različitim ljudskim odnosima
može prikazati kao kvadratna matrica te je korištena za utvrđivanje ima li neki od triju etičkih
principa (ljubav, moć i pravda) prednost ili prvenstvo u odnosu na druga dva. S obzirom da
rješenje matrice nije dalo konačan rezultat, postavilo se je pitanje zašto? Odgovor na to
pitanje pronađen je u Tillichovim tvrdnjama da su sva tri principa strukturni elementi bitka i
kao takvi se pojavljuju i ponavljaju pri svakom susretu osobe s drugom osobom, unutar
društvene zajednice i u odnosima sa svetim. Primjena etičkih principa kako ih je postavio
Tillich, stvara čvrstu mrežu unutar društvene zajednice, a svako odstupanje od postavljene
konstelacije znači slabljenje te mreže. Primjena etičkih principa između društvenih zajednica,
također stvara čvrstu mrežu, a svako odstupanje od etičkih principa slabi navedenu mrežu.
Također je potvrđeno da dugoročno odstupanje od etičkih principa na način kako ih je
postavio Tillich, uzrokuje slabljenje ili uništenje društvenih zajednica, odnosno poslovnih
subjekata.
Međutim, s obzirom na složenost ove teme i široku Tillichovu bibliografiju, potrebno je
ovu temu još dublje i više istraživati, jer kako je navela njegova kći Mutie, ideje njezina oca
Tillicha mogu mnogo toga reći u vezi s trenutnim političkim i vjerskim pitanjima. |
Abstract (english) | The theme of this paper (work) is Paul Tillich's ethics and its implications in business
ethics. The paper was created with the aim of exploring, analyzing and presenting the main
areas of Tillich's work, systemizimg Tillich's ethics with respect to different sources, ie. areas
of his interest, identifying the components of Tillich's ethics, determining the implications of
Tillich's ethics in business ethics, comparing other authors' thoughts on ethics and its relation
to religion with Tillich's reflections and to explore the perspectives of Tillich's ethics and 37
ethical elements ie. principles in relation to personal and business ethics and their practical
application.
In preparing of this paper, two groups of scientific methods were applied, general
scientific methods, which enabled gaining insight into Tillich's works and thought, and
empirical research methods based on a questionnaire.
The paper consists of introduction, four main parts, in which, based on the research of
Tillich's and other authors' works, Tillich's ethics is presented, and conclusion.
The introductory section presents Tillich's life and work relating to his personal and
professional work, that is, his main areas of interest, the methods he has develop and used
during his professional work, and his relationship with Kant and Scheling.
Following an introduction to Tillich's life and work, the first part of this paper, called
Paul Tillich's Ethics, the system, definitions, sources, and characteristics of Tillich's ethics are
presented. Although Tillich was not an ethicist or a theologian of morality but a theologian
engaged in theology and philosophy, in his reflections and works from the very beginning of
his professional work, ethics and morality occupied a significant place. He represented
opinion that from a theological perspective, religion, culture, and morality or ethics, belong to
a broader reality called spirituality. His ethics is not so much 'science of morality' but more
'science of ethos' or different characteristics of culture.
In the second part of this paper, entitled Principles of Ethics, Tillich's reflections on
ethical principles, their ontology and fundamental meaning, their unity, application to
different human relationships, moral, morality and moralisms, and the relationship between
morality and religion are presented. Tillich discusses four ethical principles such as love,
power, justice and courage, given their importance in all fields of science and human life and
thus in ethics.
The third part of this paper, entitled The Implications of Paul Tillich's Ethics on
Business Ethics, after exploring and presenting Tillich's ethics, principles of ethics, morality
and the relationship between morality and religion, the implications of Tillich's ethics on
business ethics are presented. During the study of Tillich's works, one came to the
comprehension that Tillich's ethics is applied to business ethics as much as it is applicable to
personal relationships, relationships within and between social groups, and relationships with
the holy. In doing so, three elements or principles of ethics are distinguished, namely love,
power and justice, given their role in different human or personal relationships, relationships
within and between social groups, and relationships with the holy.38
Within the fourth part of the paper, entitled Results of Empirical Research -
Implications of Paul Tillich's Ethics in Personal and Business Ethics, the results of empirical
research relating to the implications of Paul Tillich's ethics in personal and business ethics are
presented. In doing so, begining was from set goals and confirmed hypotheses. Within this
part of the paper, it was also evaluated whether the set goals and the confirmed hypotheses
were achieved. The results confirmed that Paul Tillich's ethics is applicable in business ethics,
and that the fundamental ethical principles of love, power and justice can become
fundamental values in personal and business life.
In the fifth part of this paper, a conclusion is given regarding the results of literature
research that discusses Paul Tillich's ethics, set goals, tested hypotheses and the scientific
contribution that has been made in the development of this work. The need for further
exploration of Tillich's works is also emphasized given the broad field of theory and practice
to which they relate.
However, given the complexity of this topic and the broad Tillich bibliography, it is
assesed that this topic needs to be further and more explored, as his daughter Mutie said, her
father Tillich ideas can say a lot about current political and religious issues. |