Abstract | Jedan od aktualnijih pojmova današnjice i jedna od traženijih odlika na tržištu rada neupitno je kritičko mišljenje. Stoga je važno i cilj je ovoga rada utvrditi što je kritičko mišljenje, kako ga odrediti i koja su mu temeljna obilježja. No s obzirom na to da je riječ o sintagmi koja je na više razina neodvojiva od filozofije cilj je ovoga rada utvrditi u kojem su odnosu filozofija i kritičko mišljenje. U tom smislu, ovaj rad u prvom dijelu prikazuje povijest razvitka teorija kritičkog mišljenja (sofisti, Sokrat, Francis Bacon, John Dewey) koja je neodvojiva od razvitka filozofske misli. Zatim se, u drugom dijelu rada, iznose karakteristike tri perspektive, filozofske, psihološke i edukacijske i utvrđuje se na koji način svaka od te tri perspektive istražuje i razumije kritičko mišljenje. Nadalje, u ovom se radu detaljnije, u trećem dijelu, utvrđuje što se može reći o naravi kritičkog mišljenja (Richard William Paul, Robert H. Ennis, Matthew Lipman) kao prvoj dimenziji filozofske perspektive. Na kraju se, u četvrtom dijelu rada, utvrđuje praktična dimenzija filozofije (na primjerima logike i etike), odnosno utvrđuje na koji je način filozofija alat za razvitak kritičkog mišljenja. Zaključak je ovoga rada da je filozofija moćan alat za razvitak kritičkog mišljenja, a čin filozofiranja kritičko mišljenje. |
Abstract (english) | One of the more current terms in today's society, and one of the most sought-after qualities in the job market is undoubtedly critical thinking. Therefore, it is important, and the goal of this work is to determine what critical thinking is, how to define it, and what its fundamental characteristics are. However, considering that this phrase is inseparable from philosophy on several levels, the aim of this work is to establish the relationship between philosophy and critical thinking. In this regard, the first part of this paper presents the history of the development of critical thinking theories (sophists, Socrates, Francis Bacon, John Dewey), which is intertwined with the development of philosophical thought. Then, in the second part of the paper, the characteristics of three perspectives, philosophical, psychological, and educational, are presented, and it is determined how each of these three perspectives explores and understands critical thinking. Furthermore, in this work, in the third part, a more detailed examination is conducted to determine the nature of critical thinking (Richard William Paul, Robert H. Ennis, Matthew Lipman) as the first dimension of the philosophical perspective. Finally, in the fourth part of the paper, the practical dimension of philosophy (using examples of logic and ethics) is established, showing how philosophy serves as a tool for the development of critical thinking. The conclusion of this paper is that philosophy is a powerful tool for the development of critical thinking, and the act of philosophizing is critical thinking itself. |