Naslov Poimanje umjetničkog genija
Naslov (engleski) The Concept of Artistic Genius
Autor Tilija Simon
Mentor Luka Janeš (mentor)
Član povjerenstva Barbara Ćuk (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Antun Volenik (član povjerenstva)
Član povjerenstva Luka Janeš (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet filozofije i religijskih znanosti Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak U ovom radu bavit ćemo se pojmom genija, specifično pojmom umjetničkog genija. Prije nego li pokušamo shvatiti koje su to karakteristike umjetničkog genija, razmotrit ćemo na koji način psiholozi shvaćaju genijalan karakter, te u kojim se ljudskim domenama genijalnost uopće nalazi. Započetak ćemo razmatrati misli psihologa Deana Keitha Simontona, istražujući kako genij uopće nastaje. Genijalni umjetnik i znanstvenik razlikuju se u mnogo toga, kao što se razlikuju i sama umjetnost i znanost. Prema analizi njihovih sposobnosti koju predstavlja Paul Thagard, nastojat ćemo pokazati da iako su oni različiti ne znači da je jedno od njih manje vrijedi od drugog.
Zbog svoje ekscentričnosti za umjetničke genije se često kaže da su i „ludi“, a Cesare Lombroso bio je prvi koji je primijetio kako genijalni umjetnici upravo zbog svojih mentalnih oboljenja uspijevaju proizvoditi genijalna djela. Genijalnost tako kod genijalnih umjetnika može proizaći upravo iz njihove „ludosti“. Za filozofsko razumijevanje genijalnosti i njezino bolje tumačenje unutar samog ljudskog duha, potrebno je krenuti od poimanja antičkih filozofa. Iako nije smatrao da je umjetnost dobra za narod, Platon ipak objašnjava kako bitnu ulogu u stavralačkom procesu umjetnika genija igra nadahnuće. Aristotel, za razliku od Platona, daje jednu posebnu ulogu umjetnosti za čovjekov život, a tu ulogu pronalazimo u njegovoj definiciji tragedije. Alexander Gottlieb Baumgarten u romantizmu određuje estetiku kao zasebnu filozofsku disciplinu. Za genija Baumgarten kaže da mora srušiti sva stara pravila kako bi stvorio ona nova, te da je sposobnost genija da iz zbrkanosti uspije prikazati ono jasno. Nadalje, promotrit ćemo misli Immanuel Kanta. S obzirom da je u Kantovomfilozofskom sistemu sve povezano, bit će nam potrebno objasniti položaj estetike i umjetnosti unutar njegovog sistema, kako bismo shvatili kako on poima genija. Genij je za njega urođena sposobnost koja daje pravilo umjetnosti, a glavna sposobnost genijalnosti za njega je to da je umjetnički genij originalan. Arthur Schopenhauer mnogo toga prihvaća od Kanta, pa se tako i on bavi poimanjem umjetničkog genija. Genij je za njega sposobnost intelekta da zadobije prevlast nad voljom, tako da je objektivizira. Za razliku od talenta, koji je ograničen voljom, genij uspijeva uz pomoć mašte promatrati svijet oslobođen od volje, te ga može spoznati onakvim kakav on uistinu jest.
Sažetak (engleski) In this paper, we will deal with the concept of genius, specifically the concept of artistic genius. However, before we try to understand what are the characteristics of artistic genius, it is necessary to observe how psychologists understand the character of genius, and in which human domains genius is found. We will first consider throught the thoughts of psychologist Dean Keith Simonton, how genius is created in the first place. A genius artist and a scientist differ in many ways, just as art and science themselves differ. According to the analysis of their abilities presented by Paul Thagard, we will try to show that although they are different, it does not mean that one of them is less valuable than the other. Artistic geniuses will interest us more from now on, and they will try to show that art is not just a mere mystery.
Because of their eccentricity, artistic geniuses are often said to be 'crazy'. Cesare Lombroso was the first to notice that genius artist manage to produce genius works precisely because of their mental illnesses. The genius of genius artists can come from their 'craziness'(Sunajko). For a philosophical understanding of genius and its better interpretation within the human spirit itself, it is necessary to start from understanding of ancient philosphers, Plato and Aristotle, then we move on to romaticism. Alexander Gottlieb Baumgarten defines aesthetics as a separate philosophical discipline in romanticism. For genius, Baumgarten says that he must destroy all the old rules in order to create new ones, and that the ability of genius manage to show clear from confusion. We will further consider the thoughts of Immanuel Kant, for him genius is an innate ability that gives the rule to art, and the main ability of genius is that genius is original. Arthur Schopenhauer says that for him genius is the ability of the intellect to gain supermacy over the will, so that it objectifies it.
Ključne riječi
umjetnost
genij
umjetnik
znanstvenik
Immanuel Kant
Arthur Schopenhauer
ludilo
romantizam
kreativnost
talent
Ključne riječi (engleski)
art
genius
artist
scientist
Immanuel Kant
Arthur Schopenhauer
madness
creativity
talent
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:260:651570
Studijski program Naziv: Filozofija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra filozofije (mag. phil.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-24 10:53:23